Functieprofiel: Kantoormedewerker
(bijv. voor HR of administratie)

Wist je dat er in een hotel niet alleen koks en bedieningsmedewerkers werken, maar ook kantoormedewerkers? Als kantoormedewerker ben je een belangrijke schakel in de achtergrond van de gastvrijheidsbranche. Je bent verantwoordelijk voor het regelen van allerlei administratieve taken, zoals het bijhouden van de boekhouding en het personeelsbeheer. Benieuwd wat deze functie allemaal inhoudt? Lees dan snel verder!

 

Dit ben jij

Je bent een organisatietalent. Je weet als geen ander hoe je de administratie efficiënt en gestructureerd kunt inrichten. Daarnaast ben je een kei in communicatie. Je hebt namelijk dagelijks contact met het personeel en de managers van het hotel. Verder beschik je over een goede dosis creativiteit en ben je altijd op zoek naar nieuwe ideeën om de administratie nog beter te laten verlopen.

Dit doe je

Als kantoormedewerker in de horeca ben je verantwoordelijk voor allerlei administratieve taken. Hierbij kun je denken aan:

 

  • Het opstellen van facturen en het bijhouden van de boekhouding
  • Het regelen van de salarisadministratie
  • Het beantwoorden van vragen van medewerkers en managers
  • Het opstellen van personeelsplanningen en het bijhouden van de urenregistratie
  • Het organiseren van evenementen en bijeenkomsten voor het personeel

Deze opleidingen kun je volgen

Om in de horeca aan de slag te gaan als kantoormedewerker, is het handig om een opleiding op mbo- of hbo-niveau te hebben afgerond in de richting van administratie, personeelsmanagement of hospitality. Daarnaast zijn er diverse cursussen te volgen op het gebied van boekhouding en salarisadministratie.

Hier kun je aan de slag

Als kantoormedewerker in de horeca kun je aan de slag bij veel verschillende bedrijven. Hotels vormen natuurlijk een uitstekende keuze, waar je kunt werken in de administratieve afdelingen van luxe resorts, boetiekhotels of bekende ketens. Daarnaast zijn er mogelijkheden bij restaurants met meerdere vestigingen, waar je de administratie kunt verzorgen voor het hoofdkantoor. Ook kun je denken aan congrescentra, waar je de administratieve processen achter grote evenementen en vergaderingen beheert. Bovendien zijn er diverse bedrijven die zich specialiseren in horeca-advies en -consultancy, waar je als kantoormedewerker ondersteuning kunt bieden bij projecten en analyses. Kortom, er zijn volop kansen om jouw talenten als kantoormedewerker in de horeca te benutten!

Doorgroeimogelijkheden

Werk je als kantoormedewerker, dan kun je doorgroeien naar diverse functies binnen de goreca. Zo kun je bijvoorbeeld aan de slag als personeelsmanager of als manager van de administratieve afdeling in een hotel of restaurantketen. Daarnaast zijn er ook diverse functies mogelijk in de richting van sales en marketing. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Kom werken in de horeca

De horeca is verrassend veelzijdig en biedt talloze mogelijkheden voor een mooie carrière. Of je nu aan de slag wilt als kok, bedieningsmedewerker of kantoormedewerker, er is altijd wel een functie die bij jou past. Kom werken in de horeca en ontdek de verrassende veelzijdigheid van de horeca!