Van Gastvrouw tot Topvrouw – Annemarie Swijtink
Van burgerflipper naar managing director.
Annemarie Swijtink’s carrière bij McDonald’s
Van Gastvrouw tot Topvrouw – Annemarie Swijtink
De horeca is een branche bomvol doorgroeimogelijkheden. Annemarie Swijtink, managing director bij McDonald’s Nederland, is daar een mooi voorbeeld van. Ze begon op haar vijftiende als gastvrouw en groeide in twee decennia uit tot de hoogste baas van McDonald’s in Nederland.
Dat ze zó ver zou doorgroeien bij de fastserviceketen had ze als vijftienjarige niet verwacht. “Ik was op die leeftijd vooral bezig met vriendinnen, sporten en school. En ik wilde graag wat geld bijverdienen, vandaar dat ik bij McDonald’s ging werken.” Wel ontstond er meteen een liefde voor het bedrijf. “Ik vond het direct superleuk. Ik was vrij introvert, maar werd direct opgenomen in het team. Ook leerde ik veel nieuwe mensen kennen, het restaurant is een soort minimaatschappij, zoveel verschillende mensen naast elkaar.”
“Ik was vrij introvert, maar werd direct opgenomen in het team.”
Skills die je nergens anders leert
Volgens Annemarie leer je in de horeca skills die je niet zo snel ergens anders leert. “Vooral sociale vaardigheden. Ik begon als gastvrouw, waardoor ik veel in contact kwam met gasten. En in de keuken leerde ik om samen te werken en als team te functioneren. Je moet echt alles samendoen, wordt afhankelijk van elkaar en krijgt verantwoordelijkheidsgevoel. Ik heb daar zoveel van geleerd. Dat is niet te vergelijken met bijvoorbeeld vakkenvullen in een supermarkt, wat ik ook kort heb gedaan.”
Kansen pakken
Inmiddels werkt Annemarie al bijna twintig jaar bij het bedrijf. “Tijdens mijn studie liep ik stage in het marketingteam van McDonald’s Nederland. Toen ik afgestudeerd was, kreeg ik een baan op de marketingafdeling van McDonald’s Nederland. En van daaruit ben ik verder doorgegroeid. Ik heb acht verschillende strategische marketing- en communicatiebanen gehad. En sinds 2022 ben ik MD van McDonald’s in Nederland.”
Uit die comfortzone
Door uit haar comfortzone te stappen en nieuwsgierig te blijven, kreeg Annemarie de kans om carrière te maken. “Ik ben dus begonnen in de marketing en toen kreeg ik data en innovatie erbij in mijn takenpakket. Een afdeling aansturen waar je geen ervaring in hebt, dat is echt een uitdaging. Het zorgt dat je meer uit je mensen en uit jezelf haalt, het dwingt je om de juiste vragen te stellen en nieuwsgierig te zijn: dat is essentieel.”
Iedereen kan doorgroeien
McDonald’s speelde een belangrijke rol in haar ontwikkeling, ze hoefde het niet alleen te doen. “Ik heb veel kansen gekregen en die steeds aangegrepen. Ook biedt McDonald’s veel trainingen aan. Dat doen we voor onze 22.000 medewerkers die intern een mbo- en ook een hbo-diploma kunnen behalen – maar er zijn ook veel leiderschapstrainingen voor managers – die ik altijd met veel plezier gevolgd heb.”
Annemarie gelooft dat het voor iedereen die gemotiveerd is, mogelijk is om carrière te maken. “Het leuke is dat het bij McDonald’s niet veel uitmaakt waar je vandaan komt, of wat je papieren zijn. Ook zonder specifieke opleiding krijg je de kans om je te ontwikkelen. Als je de drive hebt, dingen wilt aanpakken, krijg je net als ik de kans om door te groeien.”
Ze moedigt iedereen met dezelfde ambitie dan ook aan om ervoor te gaan. “Wees nieuwsgierig, zie én pak kansen en stel alle vragen die bij je opkomen. De horeca is een enorm mensgerichte en dynamische sector – die veel kansen biedt.”
Hoe nu verder?
Werken in de horeca is veel meer dan een bijbaan naast je studie. Het is een serieuze carrière volop doorgroeimogelijkheden. Het is verrassend en veelzijdig en biedt je niet alleen professionele, maar ook persoonlijke groei. Haal het beste uit jezelf en kies voor een carrière in de horeca!