Functieprofiel: Frontofficemedewerker/manager
(receptie) in een hotel

Ben jij iemand die houdt van gastvrijheid en wil je graag werken in een dynamische omgeving waar elke dag anders is? Dan is een baan als frontofficemedewerker of -manager in een hotel wellicht iets voor jou! In deze functie ben je het visitekaartje van het hotel en zorg je ervoor dat gasten zich welkom voelen en een onvergetelijk verblijf hebben.

Dit ben jij

Je bent representatief, communicatief sterk en stressbestendig. Je hebt een servicegerichte instelling en vindt het leuk om mensen te helpen. Je spreekt vloeiend Nederlands en Engels en bent bereid om onregelmatige diensten te werken, waaronder ook avonden, weekenden en feestdagen.

Dit doe je

Als frontofficemedewerker of -manager heb je een breed takenpakket. Je verwelkomt gasten aan de receptie, checkt ze in en uit, beantwoordt vragen en geeft advies over de faciliteiten van het hotel en de omgeving. Daarnaast zorg je voor een correcte afhandeling van betalingen en ben je verantwoordelijk voor de administratieve taken zoals het maken van reserveringen en het bijhouden van de kassa. Verder ben je het aanspreekpunt voor andere afdelingen in het hotel zoals housekeeping en het restaurant. Als frontofficemanager stuur je de medewerkers van jouw afdeling aan.

Deze opleidingen kun je volgen

Er zijn verschillende opleidingen die aansluiten bij deze functie, zoals de opleiding Front Office Manager, Hospitality medewerker of Hotelmanagement. Daarnaast zijn er ook korte cursussen en trainingen beschikbaar om je vaardigheden als frontofficemedewerker of -manager (receptie) verder te ontwikkelen.

Hier kun je aan de slag

Er zijn veel verschillende hotels waar je aan de slag kunt als frontofficemedewerker of -manager (receptie). Denk bijvoorbeeld aan grote hotelketens, maar ook aan kleinschaligere hotels en boetiekhotels.

Doorgroeimogelijkheden

Als frontofficemedewerker of -manager zijn er verschillende mogelijkheden om door te groeien binnen de hotelbranche. Zo kun je doorgroeien naar een functie als Revenue Manager, waarbij je verantwoordelijk bent voor het optimaliseren van de omzet van het hotel. Ook een functie als Duty Manager, waarbij je verantwoordelijk bent voor het totale operationele proces van het hotel, behoort tot de mogelijkheden.

Kom werken in de horeca

Ben je enthousiast geworden over een functie als frontofficemedewerker of -manager (receptie) in een hotel? Neem dan snel een kijkje op https://www.komwerkenindehoreca.nl/ en ontdek de mogelijkheden in de horeca. Of je nu op zoek bent naar een bijbaan of juist een volgende stap in je carrière wilt zetten, de horeca biedt volop kansen!